غدیر

  • ۰
  • ۱

پاسخ به پرسشهای متداول درباره ثبت نام در مدرسه علمیه مشکوة

 

۱. آیا مدرسه علمیه مشکوة حجره در اختیار طلاب ساکن شهرستانهای غیر تهران قرار می دهد؟

بله . طلابی که از تهران یا غیر آن در مدرسه مشکوة مشغول تحصیل شوند می توانند در حجره ساکن شوند. مدرسه مشکوة به اصطلاح حجره متأهلی ندارد، یعنی حجره هایی که در اختیار زوجین قرار گیرد. طلاب متأهل و مجرد می توانند از حجره ها استفاده نمایند.

 

۲. آیا همه سوالات آزمون تستی است؟

بله، همه سوالات از منابعی که در اطلاعیه اول و دوم ذکر شده به صورت تستی و چهارگزینه ای خواهد بود.

 

۳. برای قبولی در مدرسه علمیه مشکوة آیا لازم است پس از قبولی در آزمون سراسری حوزه های علمیه در مصاحبه نیز شرکت کنیم؟

شرکت یا عدم شرکت در تمامی مراحل پذیرش حوزه های علمیه، شرط قبولی در مدرسه علمیه مشکوة نیست. شرط آن، داشتن شرایط اولیه و قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه مدرسه است. به عنوان مثال داوطلبی در سایت حوزه های علمیه ثبت نام کرده و نام مدرسه مشکوة در آن لیست نبوده است و مجبور شده مدارس دیگری را به عنوان اولویتهای خود انتخاب نماید. در آزمون سراسری حوزه ها قبول شده و در مصاحبه یک مدرسه علمیه نیز قبول شده است. این فرد پس از قبولی در مدرسه مشکوة می تواند در آن ثبت نام نموده و به تحصیل بپردازد و نام او نزد مرکز محترم مدیریت قم از مدرسه قبلی قبول شده به مدرسه مشکوة منتقل شده و در فهرست پذیرفته شدگان مدرسه مشکوة ثبت خواهد شد.   

 

۴. اینجانب متأسفانه به دلیل مشغله هایی دیر متوجه مهلت ثبت نام حوزه ها شدم و پس از آزمون ورودی سراسری حوزه ها تصمیم گرفتم به حوزه علمیه مشکوة بیایم. آیا راهی وجود دارد؟

ثبت نام در سایت حوزه های علمیه برای ثبت نام در مدرسه علمیه مشکوة لازم نیست. شما می توانید در آزمون ورودی مدرسه علمیه مشکوة ثبت نام نمایید. داوطلبانی که در آزمون ورودی سراسری حوزه ها شرکت کرده اند و قبول شده اند نسبت به افرادی که موفق نشده اند ، امتیازی در مراحل آزمون و ثبت نام مدرسه مشکوة ندارند. جهت ثبت نام در سایر حوزه ها نیز با مسئولان محترم معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم صحبت نمایید شاید راهی برای این دسته از علاقه مندان وجود داشته باشد. در اینصورت اگر در آزمون مدرسه مشکوة قبول نشدید شاید بتوانید در حوزه ای دیگر به تحصیل علوم دینی بپردازید. ما مطلع نیستیم.

 

۵. سن من با محدوده مجاز و شرط سنی حوزه مغایرت دارد. می توانم در حوزه مشکوة طلبه شوم؟

شما می توانید در آزمون ورودی مشکوة شرکت نمایید. در صورت قبولی در مصاحبه، مدرسه مشکوة در زمان ارائه لیست طلاب جهت ثبت نام به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم شرایط شما را بیان خواهد نمود و خواستار صدور کد طلبگی خواهد شد. پس از جلسه و پیگیریهای لازم در صورت موافقت مرکز مدیریت، ثبت نام شما انجام خواهد شد، در غیر این صورت مدرسه تعهدی در این زمینه نخواهد داشت و از حیطه اختیارش خارج خواهد بود. شما ممکن است پس از چند ماه تحصیل مثلا در آذر ماه مدرسه را ترک نمایید. نتیجه خیر خواهد بود و ان شاءالله شما در زمینه ای دیگر که شاید بسیار مثمر ثمرتر باشد به اسلام خدمت خواهید نمود و حکمت عدم توفیق تحصیل حوزوی و توفیق حضور در عرصه ای دیگر را در آینده ای نزدیک درک خواهید نمود. 

 

۶. شرایط سنی ام و شرایط خدمت نظام وظیفه ام بدین شرح است . . . . آیا می توانم در مدرسه مشکوة به تحصیل بپردازم؟

شرایط مجاز را در دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور ( دوره بلند مدت برادران سال تحصیلی ۹۴-۹۵) مشاهده فرمایید.

 

۷. تعدادی از واحدهای درسی و پروژه پایانی ام باقی مانده است و تا پایان ترم اول سال تحصیلی ۹۴-۹۵ به اتمام خواهد رسید و پروژه را در عید یا تابستان آینده به اتمام خواهم رسانید. امکان دارد در ترم اول یکروز به حوزه نیایم؟

مدرسه مشکوة از امسال به حول و قوه الهی هر سال جذب ورودی خواهد داشت. شما با حوصله و خاطری آسوده واحدهای دانشگاهی و پایان نامه را به اتمام رسانید سپس برای آزمون ورودی سال آینده خود را آماده نمایید.

 

۸. آیا مدرسه مشکوة رسمی است و مرکز قم آنرا قبول دارد؟ طلاب از کد طلبگی، معافیت سربازی و بیمه برخوردار خواهند بود؟

بله رسمی است و خود و مدرک آن مانند سایر حوزه های علمیه معتبر است. بله به طلاب مدرسه علمیه مشکوة از سوی مرکز مدیریت حوزه، کد طلبگی، معافیت سربازی و بیمه تعلق خواهد گرفت. طلاب دوره های گذشته مشکوة نیز از موارد فوق برخوردار هستند. در اولین اطلاعیه این سایت به نامه آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) خطاب به حجة الاسلام والمسلمین محمدی عراقی (زید عزه) در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۳ اشاره شد. در ادامه بخشهایی از متن آن نامه ذکر می شود :

 

«حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا محمدی عراقی دام عزه

ریاست محترم هیأت أمنای مدرسه علمیه مشکوة

. . . در رابطه با برنامه درسی مدرسه مشکوة که در جلسه مشترک مورخ ۲۸/۸/۹۳ مقرر گردید مورد ارزیابی و تطبیق قرار گیرد، بدینوسیله به استحضار می رساند با توجه به فضای عمومی دروس ارائه شده خوشبختانه برنامه مدرسه با عنایت مسئولین محترم می تواند نیازهای مورد انتظار از طلبه را برآورده سازد و به عنوان یک اقدام ابتکاری که عنایت اصلی در آن بر کاهش سنوات تحصیلی از یک سو و ملاحظه دروس مورد نیاز از سوی دیگر می باشد تلقی گردد از این رو طلاب این مدرسه پس از اتمام پایه ۴ از مزایای فارغ التحصیلان سطح ۱ حوزه برخوردار خواهند بود و در صورت انتقال به برنامه بلند مدت می توانند در مقطع دوم به تحصیل ادامه دهند و به همین ترتیب فارغ التحصیلان پایه های ۶ و ۷ از مزایای طلاب بلند مدت پایه های ۹ و ۱۰ بهره مند خواهند بود. در ضمن آیین نامه آموزشی آن مدرسه به تأیید رسیده و برای تغییرات احتمالی در برنامه ها و آیین نامه همکاری لازم بین دست اندرکاران مدرسه و معاونت آموزش حوزه انجام خواهد شد.

در پایان لازم می دانم از اعضای محترم هیأت مدیره و مدیر و اساتید مکرم و همه دست اندرکاران بخاطر تلاشی که در جهت نوآوری در حوزه مبذول داشته اند، تشکر نمایم.
سید هاشم حسینی بوشهری . مدیر حوزه های علمیه»

 

۹. آیا مدرسه علمیه مشکوة رسمی است؟

بله. شما می توانید به عنوان مثال نام مدرسه را در فهرست حوزه های علمیه استان تهران در سایت مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه استان تهران ملاحظه فرمایید.

http://www.hozehtehran.com/Files/madares.php?idVeiw=20&level=2&subid=20

http://www.hozehtehran.com/Files/modiran.php?subid=107&level=2

http://www.hozehtehran.com/Files/modiran.php

در سال ۱۳۹۲ آثار پژوهشی ۱۱ نفر از طلاب دوره اول مدرسه علمیه مشکوة (ورودی ۸۸) و یک نفر از طلاب دوره دوم (ورودی ۹۰) در جشنواره پژوهش علامه حلی استان شرکت کردند و ۱۱ پژوهش مورد قبول داوران قرار گرفتند و از این میان ۳ پروژه پژوهشی شایسته تقدیر شناخته شدند. در سالهای بعد نیز آثاری از طلاب مشکوة در این جشنواره شرکت نمودند. تصویر صفحاتی از ویژه نامه سومین جشنواره علامه حلی استان تهران (آثار پژوهشی طلاب جوان استان تهران) در این لینک قابل مشاهده است. همچنین لینک مجله پژوهشی «مشکوة معرفت» در

http://pajoohesh.howzehtehran.com/Files/nashriat.php  قابل مشاهده است.

همچنین اساتید معتبر و علمای بزرگواری از قم به تهران جهت تدریس در مدرسه می آیند که از اساتید سطوح بالای حوزه علمیه قم هستند و در پایه های یک تا شش مدرسه مشکوة مشغول تدریس هستند.  

 

۱۰. من پس از قبولی در آزمون سراسری در مصاحبه یک حوزه علمیه قبول شدم آیا باید در مشکوة نیز در مصاحبه حاضر شوم؟

بله   

  

۱۱. طلبه پایه ۳ هستم آیا می توانم در مدرسه مشکوة به ادامه تحصیل بپردازم؟ امکان تطبیق وجود دارد؟

مدرسه مشکوة فعلا امکان جذب طلبه در پایه های بالاتر را ندارد. در نتیجه هر فردی با هر شرایطی در مدرسه پذیرفته شود از پایه اول مشغول تحصیل خواهد شد. شما ترجیحا در مدرسه فعلی خود به ادامه تحصیل بپردازید. در غیر اینصورت پس از قبولی در آزمون و مصاحبه مانند سایر افراد می توانید در مشکوة به تحصیل بپردازید. همچنین درس و نمره ای از سابقه تحصیلی شما به دلیل تفاوت دروس با درسی از مشکوة تطبیق نخواهد شد و نمره قبلی شما منظور نخواهد گردید. در آینده پیگیر انتقال کد طلبگی خود از مدرسه قبلی به مدرسه مشکوة خواهید شد.