غدیر

  • ۲
  • ۰

به نام هستی بخش بی منتها

  

ایام شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، زهرای مرضیه، راز نهانی خدا، پاره تن پیامبر مصطفی (صلی الله علیه وآله و سلم)، همسر علی مرتضی ( علیه السلام)، مادر امامان معصوم (علیهم السلام) را گرامی می داریم.

یاد فقها و علمای تاریخ تشیع از شاگردان و شیعیان امامان هدایت و پس از آن، بزرگان حوزه های نجف، قم و سایر حوزه های مبارک علمیه تا فقهای انقلابی، مجاهد و یاوران امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)  را گرامی می داریم.  

در این روزها و ماه ها، مردانی زلال، در آوردگاه رزم و نبرد، در دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السلام) ، در محضر خدا شهید می شوند، با نگاه او زنده می شوند، نزد او ارتزاق می کنند و نزد خاک نشینان، گمنام و نزد آسمانیان، درخشان و محبوبند.

سال ها پیش تر مردانی از اهالی خیبر در این روزها، میان آب و نی زارها، مجنون وار به سوی جزیره مجنون شتافتند، مردانه جهاد کردند و در آن نبرد سهمگین نگذاشتند سخن امام بر زمین بماند. ایام سالگرد عملیات خیبر را گرامی می داریم.


مدرسه علمیه مشکوة برادران از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار نمود و تا کنون ۴ ورودی طلاب در آن مشغول تحصیل شده اند.

رئیس محترم هیأت أمنای مدارس علمیه مشکوة حضرت آیت الله محمدی عراقی هستند.

مدرسه مشکوة برادران اکنون سه شعبه دارد: ۱. مدرسه مشکوة (صدر) تهران ۲. مدرسه مشکوة (پلایین) تهران ۳. مدرسه مشکوة  قم.

مدیر مدرسه مشکوة قم، حجة الاسلام حاج ابوالقاسمی و مدیر مدرسه مشکوة پلایین، حجة الاسلام قاسمیان و مدیر مدرسه مشکوة صدر، حجة الاسلام ناسخیان هستند.

  

جذب طلاب مبتدی در مدارس مشکوة صدر و مشکوة پلایین انجام می شود. داوطلبان دارای مدرک دیپلم وپیش دانشگاهی، در مدرسه صدر و داوطلبان دارای مدارک فوق دیپلم و لیسانس و بالاتر در مدرسه پلایین مشغول تحصیل می شوند. اکنون طلاب ورودی سال ۱۳۸۸ در پایه هفتم و بخشی از طلاب ورودی سال ۱۳۹۰ در پایه پنجم در مدرسه مشکوة قم مشغول تحصیل هستند. بخشی از طلاب ورودی سال ۱۳۹۰ و طلاب ورودی سال ۱۳۹۲ و طلاب مبتدی دارای مدرک دانشگاهی ورودی سال ۱۳۹۴ در مدرسه مشکوة پلایین مشغول تحصیل هستند.


جهت نمایش کامل اطلاعیه ادامه مطلب را کلیک نمایید

 

طلاب مبتدی  دارای مدرک دیپلم ورودی ۱۳۹۴ در مدرسه مشکوة صدر مشغول تحصیل هستند.

  

شرایط تحصیل در مدارس مشکوة، همان شرایط رسمی حوزه های علمیه است. این شرایط در وب سایت معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه ها در دفترچه راهنمای پذیرش آزمون سراسری حوزه های علمیه قابل دریافت است.

 

 داوطلبان باید در آزمون سراسری حوزه های علمیه شرکت نمایند و علاوه بر آن در آزمون اختصاصی مدرسه مشکوة نیز شرکت فرمایند.

  

مدرسه مشکوة جهت گزینش، آزمون ورودی و مصاحبه خود را ملاک قرار می دهد. در صورت قبولی فردی که شرایطی مغایر با شرایط مرکز مدیریت حوزه های علمیه داشته باشد، مدرسه تلاش می نماید با رایزنی با مسئولان محترم مرکز مدیریت جهت ثبت نام فرد مورد نظر اقدام نماید. در سالهای گذشته مواردی بوده که صحبتها نتیجه بخش بوده و در مواردی نتیجه بخش نبوده و ثبت نام مورد موافقت قرار نگرفته است. مدرسه در این زمینه تعهدی ندارد.

  

آدرس مدرسه مشکوة صدر: 

تهران، میدان امام خمینی، انتهای خیابان ناصر خسرو، خیابان پانزده خرداد، جنب مسجد امام رضوان الله تعالی علیه

 

  آدرس مدرسه مشکوة پلایین: 

 

 ابتدای آزادراه خلیج فارس (پایین تر از پل شهید کاظمی و بزرگراه آزادگان)، جنب پل عابر پیاده دوم، خروجی امامزاده علی اکبر و روستای پلایین، بعد از امامزاده، پلاک ۷

 

 برنامه مدرسه علمیه مشکوة با برنامه سایر حوزه های علمیه بلند مدت برادران، تفاوت هایی دارد از جمله: تفاوت هایی در عناوین دروس، متون درسی، زمان ارائه آنها و ...

 

 مدت د دوره آموزشی در مدرسه علمیه مشکوة ۷ سال است.

 

 در تاریخ ۹۳/۱۰/۱۰ ریاست محترم حوزه های علمیه، حضرت آیت الله حسینی بوشهری نامه ای خطاب به ریاست مدرسه علمیه مشکوة، حضرت آیت الله محمدی عراقی صادر فرمودند. در بخش پایانی این نامه آمده است:

 

 «. . . در رابطه با برنامه درسی مدرسه مشکوة که در جلسه مشترک مورخ ۹۳/۸/۲۸ مقرر گردید مورد ارزیابی و تطبیق قرار گیرد، بدینوسیله به استحضار می رساند با توجه به فضای عمومی دروس ارائه شده خوشبختانه برنامه مدرسه با عنایت مسئولین محترم می تواند نیازهای مورد انتظار از طلبه را برآورده سازد و به عنوان یک اقدام ابتکاری که عنایت اصلی در آن بر کاهش سنوات تحصیلی از یک سو و ملاحظه دروس مورد نیاز از سوی دیگر می باشد تلقی گردد از این رو طلاب این مدرسه پس از اتمام پایه ۴ از مزایای فارغ التحصیلان سطح ۱ حوزه برخوردار خواهند بود و در صورت انتقال به برنامه بلند مدت می توانند در مقطع دوم به تحصیل ادامه دهند و به همین ترتیب فارغ التحصیلان پایه های ۶ و ۷ از مزایای طلاب بلند مدت پایه های ۹ و ۱۰ بهره مند خواهند بود. در ضمن آیین نامه آموزشی آن مدرسه به تأیید رسیده و برای تغییرات احتمالی در برنامه ها و آیین نامه همکاری لازم بین دست اندرکاران مدرسه و معاونت آموزش حوزه انجام خواهد شد. در پایان لازم می دانم از اعضای محترم هیأت مدیره و مدیر و اساتید مکرم و همه دست اندرکاران بخاطر تلاشی که در جهت نوآوری در حوزه مبذول داشته اند، تشکر نمایم. سید هاشم حسینی بوشهری . مدیر حوزه های علمیه»

  

بر اساس این نامه، انتهای سال چهارم تحصیل (پایه چهارم) در مدرسه علمیه مشکوة معادل پایان سطح یک (پایه ششم سایر حوزه ها) است. در نتیجه طلابی که پایه اول تا چهارم را در مدرسه علمیه مشکوة با موفقیت به اتمام رسانند می توانند در سایر حوزه های علمیه بلند مدت برادران از پایه هفت به ادامه تحصیل بپردازند.
فارغ التحصیلان سال ششم و سال هفتم ( پایه ۶ و ۷ ) از مزایای طلاب بلند مدت سالهای نهم و دهم (پایه ۹ و ۱۰ ) بهره مند خواهند بود. 

 جدول دروس هفت ساله مدرسه علمیه مشکوة در انتهای این مطلب ارائه می گردد.

  

آزمون ورودی مدرسه علمیه مشکوة به حول و قوه الهی در تاریخ اول مردادماه سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.

 

 مطالب وب سایت پیش رو، منعکس کننده نظرات مدیران محترم مدارس مشکوة است. پرسش های عزیزان در اختیار مدیران محترم مدارس و معاونان محترم آموزش و پژوهش و سایر مسئولان مربوط قرار داده و پاسخ های ایشان ارائه خواهد شد.

  

پرسش های خود را به آدرس 114meshkat@gmail.com ارسال فرمایید. پاسخ پرسش به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد و پاسخ پرسش های پر تکرار در بخش پرسش های متداول که لینک آن در بالای صفحه موجود است بیان خواهد شد.

 

 توصیه می شود پاسخ های اساتید محترم، طلاب و کادر مدارس مشکوة به پرسش های داوطلبان، مورد استناد و تصمیم گیری ایشان قرار نگیرد و تنها پاسخ مکتوبی که از طریق ایمیل دریافت می نمایند معتبر خواهد بود. اطلاعیه هایی که امسال در وب سایت قرار می گیرد مورد استناد داوطلبان قرار گیرد و اطلاعیه های سال گذشته آزمون ورودی، مبنا قرار نگیرد. تغییراتی نسبت به سال گذشته در زمینه های مختلف ایجاد شده است.

 

 ثبت نام جهت آزمون ورودی مدرسه مشکوة پس از فروردین ماه ۱۳۹۵ در این وب سایت انجام خواهد شد. ثبت نام تا سه هفته قبل از آزمون ورودی ادامه خواهد داشت. مشخصات تحصیلی و معدل مقاطع تحصیلی قبلی مورد نیاز است. علاقه مندانی که معدل مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی و یا معدل دانشگاهی ایشان در پایان ترم جاری مشخص می شود در انتهای زمان مذکور اقدام به ثبت نام نمایند.

 

 جهت رفاه حال داوطلبانی که برای تهیه منابع آزمون با مشقات زیاد مواجه هستند (مثلا جهت خرید کتاب باید به شهری دیگر بروند یا اینکه محدودیت مالی دارند) لینک های زیر صرفا جهت مطالعه برای آزمون مهیا شده است.

 

بدیهی است این دسترسی به منزله رایگان بودن منابع نیست و چنانچه از این طریق از آنها استفاده شود لازم است در صورت فراهم شدن شرایط و برطرف شدن موانع نسبت به خرید کتاب اقدام گردد.

  

منابع آزمون به شرح زیر است:

 

  ترجمه لغات سوره مبارکه بقره توسط استاد ابوالفضل بهرام پور از قرآن منتشر شده با ترجمه ایشان. از اینجا دریافت فرمایید.

  • ترجمه آیات سوره مبارکه بقره توسط استاد ابوالفضل بهرام پور از قرآن منتشر شده با ترجمه ایشان. از اینجا دریافت فرمایید. (مورد آزمون، حفظ سوره بقره نیست و نیازی به حفظ آیات نیست)
  • ترجمه ۱۵۰ کلمه قصار نهج البلاغه توسط استاد آیتی از نهج البلاغه منتشر شده با ترجمه ایشان. از اینجا دریافت فرمایید.
  • کتاب «صرف مقدماتی . زبان قرآن» مولف: حجة الاسلام حمید محمدی ناشر: مؤسسه انتشارات دارالعلم. دفتر مرکزی (قم) : ۹-۳۷۷۴۴۲۹۸ (۰۲۵)  و ۷-۳۷۸۴۲۳۸۶ (۰۲۵) و دفتر تهران: ۶۶۹۷۳۸۰۹ (۰۲۱) و ۶۶۹۵۵۴۰۵ (۰۲۱) فروش اینترنتی:www.darolelm.com از اینجا دریافت فرمایید.
  • کتاب «نحو مقدماتی . زبان قرآن». مولف: حجة الاسلام حمید محمدی. از اینجا دریافت فرمایید.
  • کتاب «آموزش فقه» پنجاه درس اول. مؤلف: حجة الاسلام محمد حسین فلاح زاده  (با ویرایش جدید و اضافات. ویراست ۳) ناشر : مؤسسه چاپ الهادی.  دفتر مرکزی (قم)  ۶۶۱۱۱۲۵ (۰۲۵) از اینجا دریافت فرمایید.
    محتوای آموزشی هفت ساله مدرسه علمیه مشکوة برادران

    هر واحد درسی معادل ۱۵ ساعت تدریس در یک نیمسال است.

    برنامه ارائه اکثر دروس در مدرسه علمیه مشکوة با سایر حوزه های علمیه تفاوت دارد.  هر درس در یک یا دو روز هفته ارائه می گردد.

     

ردیف

عنوان کلی محتوا

تعداد واحد

تعداد  ساعت

۱

ادبیات عرب

۶۳

۹۴۵

۲

قرآن و علوم قرآنی

۲۴

۳۶۰

۳

حدیث و علوم حدیث

۱۳

۱۹۵

۴

اصول فقه

۵۴

۸۱۰

۵

فقه

۷۳

۱۰۹۵

۶

رجال و درایه

۸

۱۲۰

۷

تاریخ

۱۵

۲۲۵

۸

اخلاق

۱۴

۲۱۰

۹

منطق

۷

۱۰۵

۱۰

فلسفه و کلام

۳۸

۵۷۰

۱۱

علوم انسانی

۱۰

۱۵۰

جمع

۳۱۹

۴۷۸۵

  

ادبیات عرب :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

صرف

صرف ساده

۶

۲ نیمسال

نحو متوسطه

بدایة النحو

۹

۳ نیمسال

نحو عالی

شرح ابن عقیل

۱۲

۳ نیمسال

نحو عالی

مغنی الادیب (باب رابع)

۴

۲ نیمسال

بلاغت

جواهر البلاغة

۶

۲ نیمسال

تجزیه و ترکیب

 

۱۴

۱۴ نیمسال

متون عربی معاصر (تاریخ اسلام)

 

 

۲ نیمسال

قرآن حلقه اول

قرآن کریم به همراه کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن با رویکرد ادبی

۸

۲ نیمسال

روایات اخلاقی

وسایل الشیعه. کتاب العشره

۴

۲ نیمسال

 

قرآن و علوم قرآنی :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

قرآن حلقه اول

قرآن کریم به همراه کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن با رویکرد ادبی

 

۲ نیمسال

آشنایی با سوره های قرآن

قرآن کریم

۶

۲ نیمسال

علوم قرآنی

متون برگزیده

۲

 ۱ نیمسال

روش تفسیر

روش تفسیر قرآن کریم (محمود رجبی)

۲

۱ نیمسال

متون تفسیری

جوامع الجامع

۲

۱ نیمسال

متون تفسیری

تفسیر المیزان

۶

۳ نیمسال

روشهای تفسیری و متون

 

۶

۲ نیمسال

 

حدیث و علوم حدیث :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

روایات اخلاقی

وسایل الشیعه. کتاب العشره

 

۲ نیمسال

آشنایی موضوعی با نهج البلاغه

 

۶

۲ نیمسال

علوم حدیث

علوم حدیث (نصیری)

۲

۱ نیمسال

صحیفه سجادیه

 

۳

۱ نیمسال

فقه الاخلاق

 

۲

۱ نیمسال

 

اصول فقه :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

اصول مقدماتی

حلقه اولی (شهید صدر)

۴

۲ نیمسال

اصول فقه

حلقه ثانیه (شهید صدر)

۱۰

۴ نیمسال

اصول فقه

حلقه ثالثه (شهید صدر)

۲۸

۴ نیمسال

اصول فقه

 کفایة الاصول مرحوم آخوند خراسانی

۱۲

۲ نیمسال

 

فقه :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

احکام

تحریر تحریر الوسیله

۱۲

۲ نیمسال

فقه نیمه استدلالی

دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی (آیت الله ایروانی)

۱۶

۴ نیمسال

 فقه نیمه استدلالی

شرح لمعه

۴

۲ نیمسال

قواعد فقهیه

قواعد فقهیه (آیت ا... ایروانی)

۶

۲ نیمسال

فقه استدلالی

مهذب الاحکام (آیت ا... سبزواری)

۳

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب الصوم (آیت الله خویی)

۳

۱ نیمسال

فقه استدلالی

مکاسب محرمه (شیخ انصاری)

۳

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب البیع (تا شروط المتعاقدین) (شیخ انصاری)

۵

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب الخیارات (شروط) (شیخ انصاری)

۴

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب المستمسک (احکام ستر و نظر)

۴

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب البیع (ولایت فقیه و عدول مؤمنین) امام خمینی

۳

۱ نیمسال

فقه استدلالی

فقه العقود (شخصیت حقوقی، بیع سهام، سرقفلی)

۶

۱ نیمسال

فقه استدلالی

کتاب القرض والمضاربه  از  جواهر الکلام

۴

۱ نیمسال

 

 رجال و درایه :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

آشنایی با علم رجال

دروس تمهیدیه (قسمت دوم)

۲

۱ نیمسال

سندشناسی

نرم افزار درایة النور

۲

۱ نیمسال

قواعد رجالی

کلیات فی علم الرجال

۴

۲ نیمسال

  

تاریخ :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

تاریخ اسلام

 

۹

۳ نیمسال

 تاریخ تحلیلی عصر

پیامبر اکرم (ص)

الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

۳

۱ نیمسال

تاریخ تحلیلی عصر امیرالمومنین (ع)

الصحیح من سیرة امیر المؤمنین (علیه السلام)

۳

 

۱ نیمسال

 

اخلاق :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

درس اخلاق

 

۱۴

۱۴ نیمسال

 

فلسفه و کلام :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

معارف و عقاید

 

۴

۲نیمسال

فلسفه

فلسفه مقدماتی (عبودیت)

۳

۱نیمسال 

کلام

عقاید استدلالی ( ربانی )

۶

۳نیمسال

فلسفه

نهایة الحکمة

۱۲

۴نیمسال

کلام

غرب شناسی

۴

۲نیمسال

کلام جدید

 

۹

۳نیمسال

 

علوم انسانی :

عنوان درس

منبع

مجموع واحد

زمان تدریس

فلسفه علوم اجتماعی

 

۲

۱نیمسال

روانشناسی

 

۲

۱نیمسال

جامعه شناسی

 

۲

۱نیمسال

اقتصاد

 

۲

۱نیمسال

مدیریت

 

۲

۱نیمسال

  • ۹۴/۱۲/۲۵